Minder inkijk, een aangenamere temperatuur en… een stoerder uiterlijk. Er zijn veel redenen waarom mensen kiezen voor geblindeerde autoramen. Tegelijkertijd mogen er vanwege de verkeersveiligheid geen onnodige voorwerpen of verkleuringen op autoruiten zitten.

Hoe zit dat precies? Mag je de ramen zomaar blinderen van je auto of ben je gebonden aan regels?

We begrijpen dat niet iedereen op de hoogte is van de wetgeving. Daarom gaan we in deze blog in op alle regels en aandachtspunten.

Wetgeving voor het blinderen van autoruiten

Bij het blinderen van autoramen worden de ruiten beplakt met een autoraamfolie. Deze folie is in veel gevallen donkerder dan de ruit zelf, waardoor inzittenden meer privacy ervaren. Daarnaast laat de folie minder (UV-)licht door om de temperatuur in de auto laag te houden en verkleuring van bekleding tegen te gaan. Maar juist die verminderde lichtdoorlatendheid zorgt ervoor dat je autoramen niet zomaar mag blinderen. Het zicht van de bestuurder mag immers niet belemmerd worden.

Wil je geblindeerde ramen voor je auto? Dan moet je aan een aantal regels voldoen. Deze regels zijn vastgelegd in Europese richtlijnen en de Regeling voertuigen. We vertellen je graag meer over de belangrijkste regels.

Autoramen blinderen: de regels

Folies en coatings die de lichtdoorlatendheid sterk verminderen mogen niet op autoruiten worden aangebracht. In de Europese richtlijn 92/22/EEG en de Regeling voertuigen staat vermeld dat de voorruit en de voorste portierruiten van een personenauto of een bedrijfswagen minstens 55% licht moeten doorlaten. Laat de ruit minder licht door, dan voldoet de auto niet aan alle veiligheidseisen.

Wil je de ramen achter de bestuurder blinderen? Dan gelden andere regels: een donkere tint folie op deze ramen is toegestaan als de auto is uitgerust met een rechter zijspiegel.

Controles op geblindeerde ramen

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) voert regelmatig controles uit op auto’s met geblindeerde ramen. Met de Tintman, een gecertificeerd meetmiddel, stelt de politie vast of de lichtdoorlatendheid van de autoruit voldoende is. Is dit niet het geval, dan mag volgens de Regeling voertuigen een proces-verbaal worden opgemaakt. In sommige gevallen wordt zelfs het kentekenbewijs ingevorderd. Als bestuurder heb je dan 4 weken de tijd om de ruiten aan te passen volgens de regels.

Ramen blinderen? Zo voldoe je aan de wetgeving

De ramen van je auto blinderen is dus wettelijk toegestaan, mits je je houdt aan de regels en voorwaarden. Het is om die reden af te raden om de ramen van je auto zelf te beplakken met folies of coatings. De ruiten van de auto hebben namelijk al een lichte tint, wat het extra lastig maakt om de lichtdoorlatendheid van het glas in combinatie met een folie zelf vast te stellen.

Een vakman kan de exacte lichtdoorlatendheid meten met de Tintman. Om er zeker van te zijn dat je bij het blinderen van de autoruiten aan de wetgeving voldoet, doe je er dus verstandig aan om de folie aan te laten brengen door een professional.

Zekerheid met een certificaat

De zon- en warmtewerende autoraamfolie van Luna Glass Tinting is goedgekeurd door alle officiële instanties. Zelfs de voorste portierruiten kunnen worden voorzien van onze folie. De FG70-folie bijvoorbeeld, heeft een lichtdoorlatendheid van 70 procent. De combinatie van de folie met het standaard getinte autoglas komt na meting uit op een lichtdoorlatendheid van gemiddeld 62 procent.

Laat je je autoruiten door Luna Glass Tinting tinten, dan ben je niet alleen verzekerd van een strak resultaat, maar ook van een resultaat dat voldoet aan alle normen. Na oplevering krijg je zelfs een certificaat mee met alle gemeten waardes. Handig, voor wanneer de politie je laat stoppen.

Wil je raamfolie op je auto laten aanbrengen door een vakman? Neem dan contact met ons op om een afspraak te maken. We staan je graag te woord.

 

Meer weten?

Ben je van plan om de ramen te blinderen van je auto en wil je meer weten over de regels?

Neem gerust contact op met Luna Glass Tinting.

certificaat raamfolie Luna Glass Tinting